2022-10-02 12:41:54
02.10.22
איתי גדסי וצבי טסלר

המקטע המרכזי של קו המטרו הראשון (M1) אושר היום (ראשון) בוועדת השרים לענייני פנים. קו זה יהווה את הבסיס והקישור עם קווי המטרו האחרים. אישור זה מצטרף לשתי תכניות נוספות של פרויקט המטרו שאושרו לאחרונה בוועדת השרים.

המקטע שאושר היום עובר במרכז גוש דן, בסמוך לציר איילון, מצומת גלילות בצפון ועד לצומת חולון בדרום, וישפר את הנגישות למרכזי התעסוקה וכן מרכזי חינוך ותרבות בהם אוניברסיטת תל אביב, מוזיאון ארץ ישראל וסמינר הקיבוצים.

בחודש מאי, אישרה ועדת התשתיות הלאומיות (ות"ל) את בקשת משרד התחבורה לפצל את תכנית המטרו (תתל/101/ב), כך שבשלב הראשון יקודם המקטע מצומת חולון ועד גלילות.

העבודה על המטרו מקודמת בכל המישורים, ומשרד התחבורה נערך להשלמת הליכי התכנון בוועדה לתשתיות לאומיות גם לקווים M2 והמקטע הצפוני בקו M1. זאת, במטרה להביא את כלל התוכניות בפרויקט המטרו בהקדם האפשרי לאישור הממשלה.

פרויקט המטרו הינו הפרויקט התשתיתי הגדול ביותר שבוצע בישראל מאז הקמתה. המיזם כולל רשת של שלושה קווי מטרו, באורך כולל של 150 קילומטרים של מסילות תת קרקעיות, 109 תחנות ב-24 רשויות מקומיות ברחבי גוש דן. קווים אלה צפויים לשרת כ-2 מיליון נוסעים ביום.

על פי התכנית, הקו המטרו הראשון (M1) באורך של כ-85 קילומטרים, ינוע בציר צפון – דרום, וישרת את הערים רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם תע"ש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין.

קו המטרו השני (M2) יהיה באורך 25 קילומטרים וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את הערים פתח תקוה, רמת גן, בני ברק, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין.

קו המטרו השלישי (3M) שיהיה באורך 32 קילומטרים, יהוה קו חצי טבעתי שיחבר בין כל הקווים. הקו ישרת את הערים בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, קרית אונו, פתח תקוה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם גליל ים ומערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.